a cell phone sitting on top of a table

Tips voor het starten van een webshop

Maak jij mooie producten of heb je een stenen winkel en wil je ook online gaan verkopen? Het starten van een webshop is een aantrekkelijke optie voor veel ondernemers, vooral voor eigenaren van een klein bedrijf, omdat je zo een groter publiek kan bereiken. De groei van online winkelen biedt talloze kansen voor je bedrijf. Maar om te kunnen groeien, zal je eerst moeten beginnen.

Kies de juiste niche en producten

Dat wat je gaat verkopen, vormt natuurlijk de eerste stap voor het beginnen van een webshop. In veel gevallen is het assortiment al bekend. Dit kan van alles zijn; van fidget speelgoed tot aan haakpatronen en van verse cupcakes tot aan spulletjes voor zelfverdediging. Misschien verkoop je wel handbeschilderde mokken. Heb je nog geen product, maar wil je wel in de wereld van online verkopen duiken, dan is het goed om de juiste niche of producten te kiezen. Wanneer je voor een markt kiest waarin je je kan onderscheiden van de concurrentie, heeft je webwinkel meer kans van slagen. Kies altijd voor producten die je zelf ook leuk vindt, want dat verkoopt makkelijker.

Bepaal je budget en investeringen

De kosten voor een webshop zijn natuurlijk lager dan die voor een fysieke webshop. Toch heb je met webshop kosten rekening te houden als je deze gaat beginnen. Uiteraard heb je te maken met kosten voor de inkoop van producten. Wanneer je een voorraad in huis hebt, start het openen van je webshop natuurlijk veel makkelijker. Maak een budget voor jezelf waarin je aangeeft wat je aan voorraad wil of kan uitgeven, maar ook wat je kwijt gaat zijn aan webhosting, aanschaf van de domeinnaam en eventueel marketing en verzendkosten.  Maak een realistische begroting en wees voorbereid op onverwachte kosten. Het is ook belangrijk om te bepalen of je de webshop zelf opzet of dat je professionals inhuurt voor specifieke taken zoals websiteontwerp of marketing.

Registreer je onderneming

Bij het starten van een webshop is het goed om een paar zaken vast op een rijtje te zetten. Namelijk de naam van je bedrijf en/of webshop, het registreren van je bedrijf bij de plaatselijke Kamer van koophandel en het opstellen van algemene voorwaarden, privacy beleid, en retourbeleid. Je moet ook voldoen aan de regels voor consumentenbescherming, zoals het bieden van een bedenktijd en het duidelijk vermelden van verzendkosten en levertijden. Win eens advies in bij bijvoorbeeld Voka, CCI, BECI of de Kamer van Koophandel.

Kies een goede domeinnaam

Misschien heb je al een naam voor je webwinkel bedacht of voor je producten en kun je deze gebruiken als domeinnaam van je webshop. Toets deze naam bij het bedrijf waar je je website gaat hosten om te kijken of de domeinnaam al bezet is. Vervolgens kun je via de hosting website een domein kopen via een jaarlijks of maandelijks abonnement. Een goede domeinnaam kiezen is niet lastig, maar neem er wel de tijd voor. Wees creatief, maar maak het niet te ingewikkeld. Hoe lastiger het is om een domeinnaam te spellen, des te minder snel word je gevonden. En je moet constant aan iedereen uitleggen hoe je de websitenaam spelt. De makkelijkste en meest toegankelijke domeinnamen zijn vaak een combinatie van je naam met het product wat je verkoopt. Wil je toch liever iets bijzonders, maar weet je niet precies wat? Er zijn AI domeingenerators op het internet te vinden die je hierbij kunnen helpen. Wie weet zit er wel precies die naam bij, die helemaal past bij je bedrijf(je).

Software die bij je past

Een online webwinkel beginnen begint bij het registreren van de domeinnaam. De volgende stap is het bouwen van de website. Er zijn verschillende programma’s die gespecialiseerd zijn in het maken van webshops en die daarbij beginnersvriendelijk zijn. Je hoeft echt geen kennis te hebben van programmeertaal om bijvoorbeeld in WordPress aan de slag te gaan. Er zijn verschillende platforms, maar het is altijd goed om er eentje te kiezen die bij je technische vaardigheden, budget en de functionaliteiten die je nodig hebt, past. Het bedrijf waar je je domeinnaam onderbrengt, heeft vaak software voor het bouwen van je eigen webwinkel. Samen met een helpdesk en gemakkelijk te volgen online tutorials, maak je snel zelf een toffe winkel, compleet met voorraadcontrole en betaalmogelijkheden. Maak je ontwerp gebruiksvriendelijk, zodat bezoekers gemakkelijk en vol plezier winkelen.

Marketingstrategie

Als je de webwinkel hebt geopend, je voorraadbeheer, logistiek en klantenservice op orde hebt, dan is het tijd om bezoekers en dus potentiële klanten te bereiken. Adverteren is heel handig, maar kost wel weer geld. Je kan ook werken aan je online aanwezigheid. Het is altijd goed om een webshop te combineren met social media. Pak op TikTok of Instagram de bestellingen in, laat zien hoe je je producten maakt of bespreek wat je gaat toevoegen aan je webshop. Het ligt natuurlijk helemaal aan wat je verkoopt hoe je dit inricht. Kijk eens bij andere ondernemers hoe zij dit doen. Je kan kiezen voor ASMR gerelateerde content of juist muziek toevoegen die nu veel gebruikt wordt in video’s, zodat je door het algoritme wordt opgepikt. Is je bedrijf eenmaal groter geworden en verdien je geld, dan kun je advertenties kopen op bijvoorbeeld Facebook, Instagram, YouTube en Google.

Plezier van je eigen webshop

Een eigen webshop starten is heel leuk, maar vraagt ook veel toewijding en energie. Ga niet meteen voor het grote geld, maar bouw je online aanwezigheid op door middel van leuke producten en content. Als je klanten je eenmaal hebben gevonden, kun je geleidelijk groeien door bijvoorbeeld producten in meer kleuren aan te bieden en nieuwe producten toe te voegen aan je assortiment. Het belangrijkste van beginnen is gewoon beginnen en heb er plezier in.

Vorige blog

Dit houdt de licentie van de Kansspelcommissie in bij online casino’s

Volgende blog

Kortingscodes voor woonaccessoires en meubels